Analysis of Speech Therapy Degrees in Argentina

Regionalization, Characteristics of Practices, and Degree Attainment

Authors

  • Ana Clara Isaias Docente
  • María Carolina Campra Escuela de Fonoaudiología FCM UNR
  • Julia Bertone Escuela de Fonoaudiología FCM UNR
  • Luciana María Francerconi Escuela de Fonoaudiología FCM UNR
  • María Emilia Gauna Escuela de Fonoaudiología FCM UNR
  • Sofía Salgueiro Escuela de Fonoaudiología FCM UNR
  • Milagros Ulman Escuela de Fonoaudiología FCM UNR
  • Anahí Marino Escuela de Fonoaudiología FCM UNR

DOI:

https://doi.org/10.35305/fcm.v4i.130

Keywords:

speech therapy, regionalization, practices, final project

Abstract

This paper aims to map the educational offerings in Speech Therapy in Argentina and to develop certain aspects related to regionalization, practices, and the attainment of the degree above mentioned. This study was conducted through an analysis of the resolutions of the curricula for Speech Therapy programs. A compilation of secondary data sources was carried out, followed by a comparative and comprehensive analysis of them.

The results indicate that, concerning the regionalization of higher education centers offering training in Speech Therapy, the geographic distribution shows a centralization of universities towards the centre of the country, leaving surrounding areas the country without offerings in this discipline. This suggests a lack of a planned projection logic for both public and private institutions.

Regarding the hours of practical training in the various Speech Therapy programs around the country, there is evidence of a predominantly theoretical undergraduate education. The vast majority of programs give little or no focus to supervised practical skills, these being just theoretical ones, with most of the university training being theoretical. Furthermore, despite the fact that there is a trend for practical training to be developed, this is intended for the last years of the training program.

As for obtaining the degree, more than half of the programs require the submission of a final project. It is important to note that producing a final project or thesis requires skills and decision-making that demand a high level of reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ley de Educación Superior. BORA. 1995

2. Maggio, V. Fonoaudiología, pocos alumnos y gran demanda. Colegio de Fonoaudiólogos de la Provincia de Santa Fe. 2019 https://www.colfonosf.org.ar/fonoaudiologia-pocos-alumnos-y-gran-demanda/ (recuperado el 6//08/2024)

3. Schön, D. El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós. 1982.

4. CIFUNYP. Presentación documental para integrar las carreras del Artículo 43. 2014

5. Dirección nacional de Gestión Universitaria

https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/direccion-nacional-de-gestion-universitaria/carreras (recuperado el 28/ 10/ 24)

6. UNR. Ordenanza 759. Ordenanza que rige la presentación de los Planes de estudios y establece los requisitos para la creación de carreras de UNR. Rosario, Santa Fe: CD. 2022.

7. Lucarelli, E. Didáctica del nivel superior. Didáctica de nivel superior, sus notas distintivas. Buenos Aires: Secretaría de publicaciones de la FFyL. 1988.

8. Sanjurjo, L. (coord.). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales Homo Sapiens Ediciones. Rosario. 2009.

9. Lucarelli, E., Calvo, G., Del Rengo, P., Donato, M., Finkelstein, C., Grdey, M., Solberg, V. La enseñanza en las clínicas: una mirada hacia la comprensión de los estilos docentes universitarios. Revista de Educação PUC-Campinas, 2006. 21: 93-106.

10. UNESCO. Conferencias mundial de educación superior. 2022 https://www.unesco.org/es/articles/la-conferencia-mundial-de-educacion-superior-de-la-unesco-hace-un-llamamiento-la-transformacion. (recuperado el 2/09/ 23)

11. Candau, V. Hacia Una Nueva Didáctica. Brasil: RJ Voces. 1990.

12. Miguel, S. et al. La formación en investigación en las carreras de grado de Bibliotecología y Ciencia de la Información en universidades nacionales argentinas Universidad Nacional de La Plata. 2014

13. Cangalaya, L. Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur. 2020. 12(1), pp. 141-153.

14. García Velázquez, L. et al. Pensamiento crítico para el aprendizaje. UNAM. 2020.

Published

2025-07-02

How to Cite

Isaias, A. C., Campra, M. C., Bertone, J., Francerconi, L. M., Gauna, M. E., Salgueiro, S., … Marino, A. (2025). Analysis of Speech Therapy Degrees in Argentina: Regionalization, Characteristics of Practices, and Degree Attainment. Revista De La Facultad De Ciencias Médicas. Universidad Nacional De Rosario., 4. https://doi.org/10.35305/fcm.v4i.130

Issue

Section

Artículos Originales

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.